Metodyka

Inspiracja pedagogiką waldorfską

Edukacja to nie tylko rozwój wiedzy i dyscypliny u dzieci, lecz również myślenia, uczuć i woli. Stawiamy na edukację zintegrowaną i rozwój dziecka oparty na współpracy, a nie na rywalizacji.

Dbamy o naukę przez doświadczenie, unikamy przekazywania gotowego wzorca, wspieramy i rozwijamy naturalną ciekawość każdego dziecka. Dostrzegamy i wspieramy wyjątkowość każdego ucznia i uczennicy, wspieramy samodzielność dziecka, która jest kluczem do budowania poczucia własnej wartości i odpowiedzialności. Stawiamy jasne granice, dajemy bezpieczną przestrzeń do mierzenia się z konsekwencjami swoich zachowań.  Ograniczamy dzieciom dostęp do multimediów i ekranów; tego samego oczekujemy od rodziców.

Nauczanie blokowe

Naszym celem jest zachwycanie dzieci wspaniałością świata oraz podsycanie entuzjazmu do nauki, z którym przyszły do naszej szkoły pierwszego dnia. Nauczanie w blokach tematycznych pozwala nauczycielowi „zanurzyć się” wraz z uczniami w temacie, pozwalając go głębiej zrozumieć i dając czas na integrację treści programowych.

Zajęcia blokowe prowadzone są codziennie od godz. 8.30 do 10.00. Każdy blok tematyczny trwa 3 tygodnie. W klasach I-III prowadzony jest przez nauczyciela wychowawcę, w klasach IV-VIII przez nauczycieli przyrody, historii, polskiego, matematyki i informatyki.

Edukacja poprzez muzykę

Muzyka jest niezwykle istotna dla programu edukacyjnego i wychowawczego naszej szkoły. Każdy dzień zaczynamy od wspólnego muzykowania związanego tematycznie z porą roku. Pierwszoklasiści uczą się gry na fletach prostych naśladując nauczyciela: zapis nutowy pojawia się dopiero w starszych klasach.

Śpiewanie i nauka gry na instrumentach to nie tylko uczenie się muzyki, lecz także nauka koncentracji, opanowanie skomplikowanego systemu symboli i „tłumaczenie” go na precyzyjne ruchy, ćwiczenie pamięci, rozumienie proporcji i ułamków oraz rozwój kreatywności.

Edukacja poprzez ruch

Ruch jest dla nas integralną częścią edukacji. Wiemy, że spędzanie czasu na świeżym powietrzu jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju młodych ludzi, że w procesie uczenia się nie bierze udziału wyłącznie głowa, a ciało postrzegane jako całość. Dlatego często odwiedzamy parki, urządzamy wycieczki do lasu, dbamy aby nasi uczniowie i uczennice podczas przerw wychodzili i wychodziły na zewnątrz. Konstruujemy lekcje tak, aby codzienne aktywności uczniów i uczennic nie odbywały się wyłącznie w ławkach szkolnych.

Rozwój dzięki pracy rąk

Korzystny wpływ prac ręcznych na rozwój mózgu udowodniła neurobiologia, ale już setki lat temu mądre matki goniły dzieci do rwania pierza, z korzyścią dla wszystkich. Uczniowie na Chocimskiej tkają, szyją, robią na drutach i haftują, wypracowując małą motorykę i doświadczając poczucia harmonii i radości w osiąganiu celu.

Nauka samodzielności i odpowiedzialności

Pierwszoklasista czuje się dobrze wtedy, gdy sam potrafi zadbać o swoje potrzeby: przygotować się do szkoły, spakować i przynieść tornister, nie musi prosić o zawiązanie butów czy zapięcie kurtki. Rośnie też wewnątrz, gdy sam pamięta o pracy domowej i umie ją zrobić. Tu podejście szkoły i domu powinno być spójne. Zmieniające się wraz z wiekiem dziecka obowiązki domowe idą w parze z braniem odpowiedzialności za własna naukę. Nad tym pracujemy na Chocimskiej poprzez system regularnych prac domowych, sprzątanie po sobie i dbanie o przestrzeń wokół nas. Młody człowiek, który jest samodzielny i odpowiedzialny, potrafi także zadbać o słabszych – stąd zaangażowanie szkoły w ideę wolontariatu.

Edukacja społeczna

Od pierwszych dni szkolnych uczymy wrażliwości na drugiego człowieka, kładziemy nacisk na poszanowanie granic innych, chcemy wychowywać ludzi empatycznych i społecznie wrażliwych. Naszym celem jest wychowanie ludzi uważnych na otaczający świat, potrafiących budować relacje, świadomych swoich mocnych stron. Proponujemy bogatą ofertę wolontariatu dla dzieci starszych, młodszych angażujemy w działania wspierające lokalną społeczność, włączamy się w akcje charytatywne, zbiórki. Rozmawiamy o inności, zwracamy uwagę na potrzeby innych.

Edukacja ekologiczna

Na co dzień promujemy programy uświadamiające młodym ludziom potrzebę dbania o otaczający nas świat. Segregujemy odpady, zbieramy korki, włączamy się w akcję „Sprzątanie świata”. Z inicjatywy dzieci od kilku lat bierzemy czynny udział w Młodzieżowym Strajku Klimatycznym. Stwarzamy przestrzeń dla oddolnych działań proponowanych przez uczniów i uczennice.

Multimedia

Ograniczamy dzieciom dostęp do multimediów. W szkole nie używamy telefonów, te czekają schowane podczas lekcji w bezpiecznym miejscu. Ograniczamy do niezbędnego minimum prezentowanie multimediów na lekcjach, zamiast tego przygotowujemy własnoręcznie pomoce, rysujemy na tablicy, dbamy o staranne prowadzenie zeszytów, które wobec braku podręczników są bazą do zdobywania wiedzy.