Dobre praktyki dnia codziennego

  • Zawsze pamiętam o słowach: dzień dobry, dziękuję, przepraszam, do widzenia.

  • Jestem życzliwy dla wszystkich uczniów i pracowników szkoły.

  • Stosuję się do poleceń wydawanych przez nauczycieli i personel szkoły.

  • Załatwiam swoje sprawy w uprzejmy sposób, słucham innych, nawet gdy wiem, że nie mają racji, potem wyjaśniam, negocjuję, szukam kompromisów.

  • Punktualność to jedna z cech wyróżniających ludzi kulturalnych. Aby zdążyć na pierwszą lekcję, wychodzę z domu wcześniej, nie na ostatnią chwilę.

  • Dbam o czystość i porządek w swojej klasie i całej szkole.

  • Jeśli nie zapamiętuję informacji organizacyjnych, zapisuję w kalendarzu albo notatniku.

  • Pamiętam o przynoszeniu zeszytów, książek, przyborów szkolnych, co pozwala być przygotowanym do zajęć.

  • Samodzielność to bardzo ważna cecha rozwoju człowieka, dlatego pamiętam o odrabianiu zadań, ustalaniu terminów poprawek i nadrabianiu zaległości.

  • Wiem, że zabronione jest samodzielne opuszczanie terenu szkoły przez uczniów w czasie trwania lekcji i przerw między lekcjami.

  • Bawię się bezpiecznie, szczególnie na przerwach. Zwracam uwagę na bezpieczeństwo innych. W przypadku zagrożenia szukam pomocy dorosłych.

  • Ławka, krzesło i ściany oraz toalety i szatnia nie są przeznaczone do malowania. W szkole jest przestrzeń na to – tam mogę wykazać się talentem.

  • Pamiętam o zmianie obuwia w okresie jesienno-zimowym oraz w deszczowe dni.

  • Nie ruszam rzeczy, które nie są moją własnością. Jeżeli mam lekcje w nie swojej klasie, zachowuję się tam jak gość.

  • W każdej klasie jest kosz na śmieci, więc śmieci zanoszę do kosza i tam je zostawiam.

  • W miarę możliwości sam naprawiam wyrządzone przeze mnie szkody.

  • Na terenie szkoły nie korzystam z telefonu. Jeśli zajdzie potrzeba pilnego skontaktowania się z opiekunem/rodzicem, to zawsze mogę skorzystać z telefonu szkolnego lub własnego za zgodą nauczyciela.

  • Korzystam ze sprzętu elektronicznego na zasadach ustalonych przez nauczyciela. Nie przynoszę do szkoły swojego sprzętu elektronicznego, chyba, że zostanie ustalone inaczej.

  • Codzienny strój szkolny może podkreślać osobowość. Pamiętam jednak, że szkoła jest miejscem pracy i należy wziąć pod uwagę komfort całej społeczności szkolnej. Farbowanie włosów, makijaż, ekspresyjną biżuterię, pomalowane paznokcie zostawiam na klasę 7 i 8. Zanim zdecyduję się na jedną lub więcej z tych rzeczy – zastanowię się, czy to jest dla mnie zdrowe, bezpieczne i czy jest to moja samodzielna decyzja czy nie działam pod presją grupy.

  • Dbam o czystość ciała i schludny, świeży ubiór. Rzeczy z WF-u po każdych zajęciach piorę i przynoszę czyste do szkoły.

  • Odnoszę się do innych z szacunkiem, stosownie do sytuacji i miejsca. Nie używam wulgarnych słów ani gestów. Zachowuję kulturę języka.

  • Podczas uroczystości państwowych zakładam strój galowy, a na uroczystości szkolne strój adekwatny do sytuacji.