Najczęściej zadawane pytania.

 

Ile jest dzieci w każdej z klas?

Ilość dzieci w klasach nie jest jednoznacznie określona, większość klas liczy sobie 16 uczniów (chociaż mamy też klasy większe i mniejsze).

Jaki jest stosunek szkoły do rankingów szkolnych?

Nie są dla nas priorytetem. Stworzyliśmy szkołę dla różnych dzieci z różnymi talentami. Nie stawiamy na rywalizację i nie oczekujemy, że wszyscy będą jednakowi. Przyjmujemy i bardzo zdolnych uczniów, i uczniów, dla których testy zawsze będą wyzwaniem. Obserwujemy, że jedni i drudzy mają talenty, które należy pielęgnować.

Czy szkoła oferuje i religię, i etykę?

Tak. W naszym planie lekcji dla chętnych znajdują się zarówno lekcje religii, jak i etyki. Od września 2023r. wchodzi obowiązek wybrania jednej z tych lekcji na poziomie klasy czwartej.

Czy dzieci wychodzą na wycieczki?

Wycieczki jak najbardziej wpisane są w życie szkoły. Biorą w nich udział uczniowie we wszystkich klasach. Ilość i tematyka wycieczek jest uzależniona od przerabianych na lekcjach treści, często są one jako ich uzupełnienie. Dodatkowo, co roku wyjeżdżamy na Zielone Szkoły, które są zwieńczeniem rocznej pracy każdej z klas.

Czy dzieci spędzają czas na dworze?

Świeże powietrze i ruch są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Uczniowie zawsze wychodzą na dwór podczas dwóch długich przerw i w trakcie świetlicy, zwykle niezależnie do pogody. Wykorzystujemy każdą nadarzającą się okazję by spędzać czas z uczniami na powietrzu. Często prowadzimy lekcje w otoczeniu natury. Korzystamy z pobliskich parków, czy wypadów do lasu. Wyjątkiem jest ulewa albo smog.

Czy dzieci dostają prace domowe?

Tak, oczywiście. Nie boimy się ich. Uważamy, że są procesem uczącym dzieci samodzielności oraz planowania organizacji czasu i poczucia wywiązywania się z obowiązku. W klasach I-III nie są to męczące zadania. Służą głównie nauczeniu dzieci, by pamiętały o zobowiązaniach, przyzwyczajały się do samodzielnie wykonywanych działań i mierzyły się z różnymi opiniami dotyczącymi ich wykonania. W klasach starszych prace domowe związane są raczej z samodzielnym procesem twórczym podczas przygotowania prezentacji, przygotowania się do lekcji, czytania lektur, umiejętności pozyskiwania informacji, korzystania z różnych źródeł.

Czy dzieci przeziębione mogą we wskazany dzień nie wychodzić na dwór?

Dzieci przeziębione powinny zostać w domu, ponieważ nie wiemy, czy za chwilę choroba im się nie rozwinie i nie przeniesie się na innych uczniów, czy nauczycieli. W ogóle osoby chore nie powinny przychodzić do szkoły.

W jakich godzinach działa świetlica?

Świetlica w budynku na Chocimskiej działa przed lekcjami od 7.30 do 8:15, następnie po lekcjach do 17.30. Na Kieleckiej funkcjonują dyżury świetlicowe po lekcjach od 15:00 do 17:00, jeśli są dzieci, które potrzebują pozostać w szkole, zostają pod opieką nauczyciela dyżurującego.

Spóźnienia po 17.30 wiążą się z dodatkową opłatą i niekiedy bardzo komplikują życie opiekunom świetlicowym, którzy też często spieszą się po własne dzieci. Bardzo prosimy o punktualne odbieranie dzieci!

Kto może odbierać dzieci ze szkoły?

Rodzice lub opiekunowie i osoby upoważnione pisemnie. Imienne upoważnienia – koniecznie z numerem telefonu do osoby upoważnionej – można zostawiać na świetlicy lub w sekretariacie, albo na stałe, albo na dany dzień.

Czy dzieci mogą same wychodzić ze szkoły?

Z reguły dzieci w klasach I-III są odbierane przez osoby uprawnione do odbioru. Dzieci w klasach starszych wracają do domu samodzielnie. W trakcie dnia uczniowie nie mogą samodzielnie wychodzić ze szkoły, chyba że mają zwolnienie od osób upoważnionych do ich zwolnienia.

Czy są dostępne obiady wegetariańskie?

W szkole obiady obsługiwane są przez firmę cateringową, która zazwyczaj wybierana jest przez rodziców i dzieci na początku roku szkolnego. W ofercie zawsze znajdują się dania standardowe i wegetariańskie, jak również liczne diety specjalne.

Czy jest w szkole sklepik?

W budynku przy Chocimskiej nie ma sklepiku, natomiast w budynku przy Kieleckiej funkcjonuje sklepik szkolny prowadzony przez uczniów w ramach wolontariatu.

Czy jest sala gimnastyczna?

W szkole przy Chocimskiej mamy salę ruchu, na której odbywają się zajęcia gimnastyczne zarówno w ciągu dnia, jak i po lekcjach. Uczniowie starszych klas, którzy uczą się przy Kieleckiej, korzystają z dwóch sal ruchu w budynku, które odpowiadają zajęciom gimnastycznym. Wszystkie sporty zespołowe realizowane są na obiektach zewnętrznych.

Czy jest w psycholog szkolny?

Tak jest w szkole psycholog, jak również pedagog.

Psycholog ma dyżury w obydwu budynkach. Dodatkowo prowadzi warsztaty w klasach w miarę potrzeb i trudności.

Pedagożki szkolne mają plan zajęć z dziećmi wymagającymi stałej pomocy. Dodatkowo są również dostępne zarówno dla wszystkich innych dzieci, jaki rodziców.  

Czy korzystacie z pomocy naukowych, macie pracownie do przedmiotów przyrodniczych?

Jak przystało na szkołę, która stawia na prostotę w sposobie nauczania, a dodatkowo doświadczanie, zadawanie pytań oraz szukanie odpowiedzi, korzystamy z różnych pomocy naukowych w odkrywaniu świata. W młodszych klasach zachwycamy się przyrodą i jej zjawiskami przez obserwacje i proste opisy. W starszych klasach sprawdzamy już dokładniej, jak te mechanizmy przyrody i otaczającego nas świata funkcjonują. Korzystamy zarówno z prostych przedmiotów, jak szkło powiększające po mikroskopy, czy przeprowadzamy doświadczenia na fizyce i chemii. Mamy niewielką pracownię, którą ciągle zasilamy nowymi pomocami.   

Jak w szkole wygląda komunikacja z rodzicami?

Komunikacja to szeroki temat, który często przysparza wiele nieporozumień. Ogólne informacje dotyczące życia szkoły przesyłane są rodzicom przez sekretariat szkoły. Konkretne informacje dotyczące klasy i dzieci przekazywane są przez wychowawców i to na nich spoczywa odpowiedzialność za rozmowy o dziecku, które pozostaje pod ich opieką i jest przez nich prowadzone do samodzielności przez kolejne lata szkoły.

Jak często odbywają się spotkania z rodzicami?

Spotkania z rodzicami częściej odbywają się w klasach 1-3. Są to zazwyczaj spotkania całej społeczności klasowej, podczas których wychowawca opowiada rodzicom o swoich działaniach z dziećmi i ogólnie o pracy dzieci w grupie. Dodatkowo przynajmniej raz w semestrze rodzice każdego ucznia zapraszani są na indywidualne spotkanie z wychowawcą, które dedykowane jest rozmowie o tym konkretnym dziecku. Ewentualne spotkania z innymi nauczycielami są możliwe przez indywidualne umówienie na spotkanie.

W starszych klasach tzw. zebrania klasowe odbywają się zdecydowanie rzadziej dwa - trzy razy w roku, jeśli sytuacja w klasie nie wymaga częstszych spotkań. Tu rodzice mają szansę spotkać się z nauczycielami przedmiotowymi podczas dni otwartych, które odbywają się kilka razy do roku bądź umówić na dłuższe spotkania w godzinach dyżurów nauczycielskich.  

Jak wygląda współpraca z rodzicami?

Współpraca z rodzicami rozpoczyna się już w zasadzie na poziomie rekrutacji, kiedy to oceniamy, czy nasze cele w wychowaniu i nauczaniu dziecka są zbieżne. Bardzo ważne jest dla nas, żeby środowisko domowe i szkolne miało podobne priorytety i kierowało się tymi samymi wartościami dla dobra dziecka. Dlatego też od początku informujemy, edukujemy, a przede wszystkim rozmawiamy z rodzicami o ich dziecku i o tym, co z naszej perspektywy jest mu potrzebne i możliwe do osiągnięcia w danym momencie rozwojowym. Tylko przy wspólnym, podobnym widzeniu możliwości i potrzeb dziecka będzie możliwe danie mu dobrego i zdrowego wsparcia dla jego rozwoju.  

Jaki jest poziom nauczania języków?

Zależy kto i czego oczekuje?

W pierwszej klasie zaczynamy naukę języka angielskiego od trzech godzin tygodniowo, od klasy drugiej jest to już pięć godzin. W klasie piątej dodatkowo wprowadzamy godzinę konwersacji. Taka siatka godzin funkcjonuje już do końca klasy ósmej. Doświadczenie pokazuje, że jeśli uczniowie aktywnie uczestniczą w zajęciach i wykonują proponowane im działania, to nie mają żadnych problemów w komunikowaniu się w języku angielskim, jak również napisaniu egzaminu na bardzo wysokim poziomie na koniec edukacji . Od klasy czwartej włączamy do nauczania język hiszpański w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. I podobnie, jak poprzednio, jeśli uczeń aktywnie bierze udział w lekcji kończy szkołę z umiejętnością komunikacji również w języku hiszpańskim.

Jak przygotowujemy się do egzaminów?

Poza rzetelnie przerabianym materiałem, stawiamy na samodzielne myślenie i szukanie rozwiązań, a dopiero na końcowym etapie edukacji rozwiązywania testów pod tzw. „klucz”.

Czy dzieci dostają się do szkół ponadpodstawowych po naszej szkole?

Tak, dostają się.

Jakie mamy wyniki egzaminów?

Statystyczne wyniki egzaminów niewiele dla nas znaczą, bo tak naprawdę niewiele mierzą, a już na pewno nic nie mówią nam o możliwościach danego ucznia. I nie jest to wymówka. Po prostu, jeśli od początku mówimy, że nie stawiamy na rywalizację tylko na rozwój dziecka w swoim tempie, na miarę możliwości w jakich w danym momencie się znajduje, to nie możemy kierować się tylko i wyłącznie wynikiem egzaminu. W szkole mamy różne dzieci. Jednych ambicją jest pójść do wymarzonego liceum i pracują na to, żeby się tam dostać. Inni wybierają prywatne placówki, do których obowiązują wewnętrzne egzaminy i tylko na nich się skupiają. A jeszcze inni marzą o szkole branżowej, do której liczą się jeszcze inne wymagania. Doświadczenie pokazało nam, że nasi uczniowie stawiając sobie cel w wyborze szkoły zazwyczaj go osiągają, co oznacza, że ich wynik egzaminów był wystarczający, żeby ten cel osiągnąć.

Dlaczego nie mamy wysokich pozycji w rankingach szkół?

Bo nie jest to naszym celem. Nie pracujemy w szkole dla wysokich pozycji w rankingu tylko, żeby towarzyszyć i wspierać młodych ludzi w zdrowym rozwoju osobistym i ciekawości odkrywania świata.

Czy pozwalamy dzieciom na zadawanie pytań?

Nieustająco, pytania są nieodłącznym elementem każdej lekcji.

Po co dzieciom notatki i to jeszcze te samodzielnie robione?

Z wielu powodów.

  1. Ćwiczą samodzielność w zapisywaniu usłyszanych informacji.

  2. Ćwiczą umiejętność przelewania szybkiego myśli na papier.

  3. Ćwiczenie umiejętności kreślenia liter i trzymania przyboru pisarskiego.

  4. Skupienia, myślenia, wnioskowania, ale również porządkowania myśli.

Jak oceniamy zachowanie dzieci, czy mamy jakiś system punktowy?

W klasach młodszych oceniając zachowanie dzieci ograniczamy się do rozmów z dziećmi i rodzicami i opisach różnych zachowań, czy umiejętności radzenia sobie w życiu codziennym.

Od klasy czwartej wraz z pojawieniem się ocen cyfrowych z poszczególnych przedmiotów stosujemy na koniec trymestru punktacje z pięciu kategorii w trzy stopniowej skali. Nie stawiamy punktów ujemnych. W każdym trymestrze można uzyskać maksymalnie 10 punktów.

Czy zwracacie Państwo uwagę na tzw. „dobre zwyczaje, nawyki”?

Od pierwszych dni zwracamy uwagę na kulturalne zachowanie czy nawyki. Dużo rozmawiamy o kulturze osobistej, codziennie, zwyczajowo w używanych słowach, powitaniach i pożegnaniach. Cóż jest to nawyk, z który się wzrasta już od najmłodszych lat. Niektórym to przychodzi naturalnie, a u innych wymaga jeszcze długich ćwiczeń.

Co myślimy o odpowiedziach ustnych?

Każda wypowiedź ucznia jest odpowiedzią ustną, a że dzieci chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami to tych wypowiedzi jest dużo. Zachęcamy uczniów, żeby przedstawiali swoje zdanie, czy punkt widzenia, jak też odpowiadali na pytania. W ten sposób ćwiczą umiejętność wypowiadania się w sposób jasny i zrozumiały kontrolując wypowiedź, co jest cennym ćwiczeniem.

Czy dzieci muszą wypowiadać się na forum klasy?

Jeśli są na to gotowe i mają chęć to to robią, nikt ich nie zmusza, ale zachęca do aktywności w różnych sytuacjach lekcji.

Jak często zmieniają się nauczyciele?

Nie ma na to reguły, jak w życiu. Zwykle planujemy, że klasa ma jednego wychowawcę od klasy 1 do 3, a od klasy 4 już nowego. Często takie założenie się udaje lecz czasem zdarzają się sytuacje losowe, na które nie mamy wpływu i wtedy dochodzi do zmiany wychowawcy, czy nauczyciela przedmiotu.

Czy szkoła przyjmuje dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?

W pierwszej kolejności proponujemy kontakt ze współpracującą z nami Szkołą Terapeutyczną (ul. Grażyny 11). Jej specjalistyczna kadra i wyposażenie prawdopodobnie lepiej odpowie na specjalne potrzeby uczniów z orzeczeniami.

Czy wychodzicie z dziećmi do kina, teatru, muzeum, galerii sztuki?

Teatr, ale również inscenizacje różnego typu są obecne w życiu naszych uczniów już od zerówki podczas opowieści uzupełniających ich codzienna zabawę, a także występów swoich starszych kolegów. W ciągu roku uczniowie wszystkich klas w zależności od repertuaru chodzą do teatru. Bardzo często uczestniczymy jako widzowie w festiwalach filmowych dedykowanych dzieciom i młodzieży. A jako uzupełnienie lekcji polskiego czy historii wybieramy wystawy nawiązujące do tematów lekcji bądź innych interesujących nas zagadnień.

Co myślimy o prezentacjach?

Prezentacje to świetna forma i sposób pokazania siebie. Od samodzielnie przygotowanego wystąpienia i prezentacji informacji oraz ewentualnych materiałów dodatkowych, jak zdjęcia, makiety, itp. Możemy obserwować umiejętność radzenia sobie z emocjami i wystąpieniami przed większą publicznością.

Czy rozwijają Państwo pasje i zainteresowania uczniów?

Nie ma żadnych ograniczeń do rozwijania w szkole swoich zainteresowań, czy niektórych pasji. Jest dużo czasu, przestrzeni i możliwości na podzielenie się swoimi doświadczeniami ze społecznością szkolną. Wszystko jedno czego dotyczą, czy są bardziej naukowe, sportowe czy muzyczne. Zawsze jest czas, żeby o nich porozmawiać, rozwijać czy prezentować. Te, które można rozwijać w szkole związane z tematami, które są na miarę możliwości przestrzeni szkolnych, jak przyrodnicze, językowe, ścisłe, czy artystyczne dzieją się również na terenie szkoły. Na przykład  podczas spotkań tutorskich, czy uczestnictwa w fakultetach przedmiotowych dla klas starszych, ewentualnie na zajęciach dodatkowych klas młodszych, których tematyka jest zbliżona do zainteresowań uczniów.

W jaki sposób inspiruje Was pedagogika waldorfska w starszych klasach?

Pedagogika waldorfska jest dla nas inspiracją na każdym poziomie. Nie można jej zaszufladkować, nie odpowiada tylko na potrzeby dzieci młodszych. Jest to studium nad pełnym rozwojem człowieka, od urodzenia do tzw. pełnoletności. Nie można tak po prostu przestać korzystać z jej dobrodziejstw. Zmienia się nieco jej natężenie w trakcie kolejnych lat edukacji, ale raczej dotyczy to tempa pracy niż wykorzystania jej założeń dotyczących starszych uczniów. Przypomnijmy, że pedagogika waldorfska to nie tylko metody pracy, ale przede wszystkim umiejętność patrzenia na dziecko/nastolatka całościowo. Właściwe pokierowanie jego siłami związanymi z edukacją oraz samorozwojem. Dla nas to dostrzeżenie indywidualnych cech, możliwości, które chcemy wspierać albo rozwijać. W młodszych klasach bardziej wykorzystujemy pracę w grupach, wspólnie - całą klasą. W klasach starszych to już więcej pracy indywidualnej, w mniejszych grupach, praca nad projektami czy przygotowanie prezentacji. Nadal pracujemy w blokach, mając na uwadze rytm i brak rywalizacji. Zaczynamy lekcje recytacją wspólnego wiersza, który towarzyszy każdej klasie przez cały rok, tzw. wiersze urodzinowe wypełniają powitania klasy z nauczycielem każdego dnia. W przypadku klas starszych uzupełnieniem lekcji prowadzonej przez nauczyciela są podręczniki na języku polskim, matematyce i językach obcych. Reszta lekcji to nadal podążanie za nauczycielem przedmiotowym, który opowiadając, doświadczając, czy prezentując swoją wiedzę w różnoraki sposób wprowadza uczniów w kolejne nowe tematy, z jakimi mają się zapoznać, doświadczyć, zrozumieć i zapamiętać. W miarę możliwości, które pozostawia realizacją podstawy programowej, nauczyciele stosują holistyczne podejście do grup spokrewnionych ze sobą przedmiotów. Notatki z przedmiotów przyrodniczych, historii, czy geografii uzupełniane są ilustracjami wykonywanymi samodzielnie przez uczniów. Często w ramach podsumowań uczniowie jako praca zbiorowa albo indywidualna wykonują makiety czy modele dydaktyczne (model serca, płuc, hodują rośliny, itp.). Kolejnym ważnym dla edukacji elementem jest umiejętność samodzielnego tworzenia, czy artystyczno – rzemieślniczego otwarcia na proces i działanie. Dzieje się to na lekcjach plastyki, prac ręcznych, czy stolarni, gdzie wykorzystując swój większy bądź mniejszy potencjał zmagają się z procesem tworzenia, który nieustająco poza pomysłem, czy realizacją tematu wymaga wytrwałości i cierpliwości. Cechy te na pewno kształtują charakter, a praca daje ogromną satysfakcję, chociaż sam proces bywa trudny. Nieodłącznym elementem naszej pracy w klasach starszych są rozmowy o życiu, uczuciach, emocjach, samopoczuciu, potrzebach i relacjach. Godziny wychowawcze, czy spotkania tutorskie to czas rozmów o wartościach, o właściwych postawach, o różnicach, tolerancji, akceptacji i wszystkim tym, co najważniejsze dla młodych ludzi. Podobnie jak w młodszych klasach uważnie słuchamy dzieci, ale też wyraźnie dajemy im odczuć, że je słyszymy i rozumiemy. Jednocześnie nie zapominając, że jesteśmy po to, aby mogły się na nas oprzeć, poradzić i posłuchać, kiedy jasno mówimy, gdzie są granice ich bezpieczeństwa.

Jak zmieniła się Państwa szkoła po zmianach dotyczących gimnazjum i powrotu do ośmioletniego systemu edukacji?

Dla nas nie był to trudny proces, ponieważ już wcześniej mieliśmy doświadczenie pracy w szkole ośmioklasowej. W naszym odczuciu było to najtrudniejsze dla rodziców dzieci, ponieważ wymagało to zaakceptowania wydłużonego czasu na decyzje związane z wyborem szkoły. Niestety wiele lęków utrzymuje się do dzisiaj, bo jak to ktoś powiedział: „ Gimnazja zlikwidowano, ale gimnazjaliści zostali”.

Kiedy dzielimy proces edukacyjny dzieci i młodzieży na trzy etapy (jak robimy to u nas w szkole), tj. klasy 1-3, klasy 4-6 i klasy 7-8 biorąc pod uwagę ich fazy rozwojowe to widzimy, jaka jest ich gotowość do mierzenia się z właściwymi, odpowiednimi treściami podczas lekcji. Jak wspomnieliśmy wcześniej, inspirując się pedagogiką waldorfską możemy określić potrzeby, możliwości, jak również gotowość dzieci do ilości przerabianego materiału. Oczywiście nadrzędnym czynnikiem jest podstawa programowa, którą realizujemy. Nie rezygnujemy jednak z podstawowych założeń, którymi kierujemy się od pierwszych lat szkoły. Chętnie odpowiadamy na pytania, dyskutujemy, poszukujemy wspólnie odpowiedzi na pytania. Staramy się nieustająco nie rezygnować z myślenia i wnioskowania oraz szukania rozwiązań. W ósmej klasie pełną parą przygotowujemy młodzież do egzaminu ósmoklasisty, żeby mogła podejść do niego wykorzystując nie tylko swoje umiejętności, ale również zastosować zasady obowiązujące na egzaminach tego typu. Od najmłodszych lat przygotowujemy młodzież do prezentacji siebie przez pryzmat opowieści o swoich zainteresowaniach, pasjach czy wiedzy, którą osiągnęli dotychczas. Dużo uwagi poświęcamy nauce języków. Zależy nam, żeby nasi uczniowie opuszczali szkołę z umiejętnością swobodnej komunikacji w języku angielskim zarówno w mowie, jak i w piśmie. Dzięki odpowiedniej ilości godzin tegoż języka, na przestrzeni całego procesu edukacji jest to cel, który większość uczniów uzyskuje kończąc szkołę na poziomie co najmniej B1. Dodatkowo od siódmej klasy zainicjowaliśmy oddziały dwujęzyczne, które były odpowiedzią na wymóg dotyczący późniejszego wyboru klas w dwujęzycznych w szkołach średnich. Program dwujęzyczności realizowany jest w ramach przedmiotów przyrodniczych, gdzie wprowadzane jest naukowe słownictwo, a także na specjalnie dedykowanych zajęciach - konwersacjach - zazwyczaj prowadzonych przez native speakerów, które to pojawiają się w planie już w piątej klasie. Drugi język w szkole – hiszpański również traktujemy jako możliwość i krok do zapoznania się z kolejną grupą językową. Uczymy go w systemie dwóch godzin tygodniowo, co daje możliwość całkiem dobrego oswojenie się z jego melodią i podstawowymi formami gramatycznymi, a co za tym idzie posługiwaniem się nim w prostych komunikatach.

Dlaczego w ofercie zajęć dodatkowych nie ma języków obcych czy zajęć o podłożu bardziej naukowym?

W związku z naszą filozofią szkolną i obserwacją potrzeb dzieci ograniczyliśmy zajęcia dodatkowe do minimum. W przypadku dzieci młodszych, czyli klas 1-3  chcemy pozostawić im czas na swobodną zabawę w bezpiecznych warunkach, bo wtedy dzieją się najfantastyczniejsze zabawy, zawiązują się nowe relacje (pozaklasowe), dzieciaki realizują swoje pomysły, których podłożem jest wyobraźnia. A dodatkowo nawet jeśli się chwilę ponudzą (na co w obecnych czasach rzadko im pozwalają dorośli), to okazuje się, że wpadają na świetne pomysły na zabawę i jej realizację. Starsze dzieciaki, czyli klasy 4-5 najbardziej lubią spędzać czas w swoim towarzystwie, niechętnie korzystają z ofert zajęć dodatkowych. Jest to czas, kiedy całą uwagę kierują na siebie i swoich rówieśników. Wspólnie odkrywają ekscytację z samodzielnych powrotów do domu, wspólnych spacerow i spędzania czasu we własnym gronie na rozmowach, czy grze w piłkę albo koszykówkę. Propozycję uczestnictwa w dedykowanych zajęciach typu fakultety przedmiotowe kierujemy do uczniów od klas 6-8.

Dzieci w szkole mają bardzo dużo pracy, dajmy im trochę pobyć sobą, nauczmy ich spacerować, obserwować świat i zwracać uwagę na szczegóły. To wymaga czasu, a często spokoju i uważności, czego nie doświadczą, jeśli będą miały zorganizowany czas co do każdej minuty dnia. To jest nasza filozofia, która bierze się z doświadczenia i wielu lat pracy z młodym człowiekiem.

W statucie zapisane jest, że w szkole są oddziały dwujęzyczne, co to oznacza?

Jakiś czas temu wprowadziliśmy w naszej szkole tzw. oddziały dwujęzyczne na poziomie klasy 7 i 8, ponieważ takie możliwości dawały nam przepisy dotyczące prawa oświatowego. Oddział dwujęzyczny to oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym nowożytnym będącym drugim językiem nauczania na konkretnych lekcjach. Przy czym prowadzone w dwóch językach są co najmniej 2 zajęcia edukacyjne, w tym co najmniej jedne zajęcia edukacyjne wybrane spośród zajęć obejmujących: biologię, chemię, fizykę, geografię w zakresie geografii ogólnej i historię w zakresie historii powszechnej.

Uczniowie, którzy uczą się w takiej klasie mają możliwość poszerzenia wiedzy językowej zarówno na lekcjach języka angielskiego, ale też na lekcjach z innych przedmiotów, które w różnym wymiarze nauczane są w języku obcym.  Stanowią one rozszerzenie wiedzy, którą uczniowie nabyli wcześniej w języku ojczystym. Taki sposób edukacji jest świetnym przygotowaniem do późniejszego kształcenia i daje możliwość do dalszego kontynuowania nauki w dwujęzycznych szkołach ponadpodstawowych.